Vakantietips voor kinderen die prikkels nodig hebben

Gepubliceerd op 13 juli 2020 om 10:59

Vakantietips voor kinderen die prikkels nodig hebben!

 

Jullie hebben in de vorige blog kunnen lezen dat je tijdens de vakantie rekening kunt houden met de prikkelverwerking van kinderen die gevoelig zijn voor prikkels. Dit kan uiteraard ook voor kinderen die ondergevoelig zijn voor prikkels en dus prikkels nodig hebben! Hoe je dat kunt doen lees je in deze blog!

 

Kinderen die ondergevoelig zijn voor prikkels krijgen minder zintuiglijke prikkels binnen dan anderen. Hierdoor kunnen zij passief zijn en veel uit de omgeving missen. Ook kan het zijn dat ze heel druk zijn en prikkels gaan zoeken! Wat wij dan zien is druk gedrag en daar reageren we op door te zeggen; niet zo druk óf doe eens rustig. Maar wat het kind nodig heeft = prikkels!!!

 

De vakantieperiode kan voor deze kinderen een hele prettige periode zijn. Je hoeft niet de hele dag op school stil te zitten, je kunt bewegen wanneer je wilt en hebt alle vrijheid om lekker veel buiten te spelen. Aan de andere kant kan het ook zijn dat deze kinderen de vakantieperiode lastig vinden omdat zij minder uitdaging krijgen dan tijdens een schooldag. Geen lesstof om je op te richten, geen klasgenoten om mee te praten, geen dagstructuur waarin steeds iets anders aan bod komt. De vrijheid van vakantie kan dus prettig maar ook lastig zijn.  

 

In deze blog beschrijf ik een aantal vakantietips voor kinderen die prikkels nodig hebben

  1. Duidelijkheid en afwisselen

De kernwoorden voor deze kinderen zijn vaak duidelijkheid en afwisseling. De afwisseling is belangrijk omdat deze kinderen veel (vaak verschillende) prikkels nodig hebben. Doordat de prikkels steeds anders zijn wekt het de interesse en kunnen zij zich ergens op richten. Dan voelen ze zich prettig en komen ze tot activiteiten of handelen. Daarnaast is ook duidelijkheid belangrijk. Kinderen die zelf veel prikkels nodig hebben zoeken vaak grenzen op en gaan hier regelmatig overheen. Vaak onbewust en onbedoeld. Duidelijke kaders zijn dan belangrijk. Binnen die kaders mogen ze ontdekken en het liefst zoveel mogelijk prikkels opzoeken.

  1. Kijk en zie

Kijk goed naar het kind. Welke prikkels zoekt hij op? Is het vooral bewegen, geluiden maken, naar dingen kijken, voelen, ruiken, proeven enz. Zorg dat je weet wat je kind prettig vindt zodat je daarbij aan kunt sluiten. Dat zorgt voor het beste effect. Voorbeeld: wanneer het kind graag aan dingen friemelt of alles aanraakt en je gaat naar een attractiepark, zorg dan dat je verschillende materialen bij je hebt waar hij aan mag friemelen om te voorkomen dat hij in een wachtrij andere mensen of materialen aanraakt.

  1. Activiteiten en speelgoed

Als een kind veel behoefte heeft aan prikkels zal hij waarschijnlijk snel zijn uitgekeken op eenvoudig speelgoed. Zorg dan voor speelgoed waarbij steeds iets nieuws gebeurt, waar goed bij nagedacht moet worden of waarbij meerdere mogelijkheden zijn. Ook speelgoed waarbij meerdere zintuigen worden ingezet (horen, voelen, zien, bewegen) kunnen heel prettig zijn. Om voor voldoende afwisseling te zorgen is het handig om niet al het speelgoed binnen handbereik te leggen. Zorg dat er een aantal opties zijn waaruit gekozen kan worden en leg de rest weg. Wissel dan regelmatig het speelgoed zodat het kind ‘geprikkeld’ blijft.

  1. Uitjes en activiteiten

Uitjes en activiteiten kunnen heel leuk zijn! Nieuwe prikkels!!! Dit kan ook zorgen voor grenzeloos gedrag, alles willen ontdekken en daardoor het oog voor de omgeving of anderen verliezen. Weet dat dit vaak niet bewust is, maar het ze overkomt. Door het kind goed te volgen kun je hem binnen deze grenzen begeleiden in het ontdekken en opdoen van prikkels. Bespreek bijvoorbeeld vooraf waar jullie naartoe gaan, met wie jullie gaan, wat je daar kunt doen en wat de grenzen zijn. Op het moment dat hij in de speeltuin staat is de kans groot dat de boodschap niet aankomt omdat hij bezig is met het opdoen van prikkels. Daarom is het vooraf bespreken belangrijk zodat je hem gedurende de dag kunt helpen door hem te herinneren aan de gemaakt afspraken. De uitleg is dan al op een rustig moment geweest.

  1. Geniet

Geniet samen en ga samen op ontdekking. Vooral de kinderen die veel prikkels zoeken hebben vaak de meest briljante, creatieve en grappige ideeën. Ze worden niet altijd gezien in de ‘drukte van de dag’. Neem de tijd om nu hen eens te volgen en in hun wereld te stappen. Ga samen op ontdekking en laat je eens meenemen. Bijvoorbeeld: maak een blotevoeten pad in de tuin, ga modder maken, samen koken enz. Geniet en beleef samen nieuwe avonturen!

 

Dit zijn een aantal tips die je kunt gebruiken tijdens de vakantie. Heb je specifieke vragen over jouw kind of wil je hier meer over weten stuur dan een mailtje naar info@inenaut.nl , laat een reactie achter of neem contact op via het contactformulier!


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.