Sensorische Informatieverwerking (SI) bij kids!

 

Herken je in je klas, groep of thuis kinderen die:

Altijd in beweging zijn of juist opvallend stil?

Snel overprikkeld raken in drukte?

Moeite hebben met concentreren in de klas?

Anders reageren dan je zou verwachten?

 

Bij In&Aut combineren we kennis over SI (sensorische informatieverwerking) met inzichten uit NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). Deze unieke combinatie biedt een nieuwe kijk op gedrag: we begrijpen hóe kinderen prikkels verwerken en waaróm ze op hun eigen manier reageren. Door deze gelaagde benadering zien we het complete verhaal: van de neurologische verwerking van prikkels tot de persoonlijke ervaringen en overtuigingen die het gedrag vormen.

 

Als professionals zien we dagelijks gedrag dat ons uitdaagt en soms zelfs triggert. De belangrijkste vraag die we onszelf kunnen stellen is: wat communiceert het kind met dit gedrag? Want juist die momenten waarop gedrag ons raakt, bieden een waardevolle kans voor groei - niet alleen voor het kind, maar ook voor onszelf als begeleiders.

 

Bij In&Aut geloven we in de kracht van de omgeving. Door gedrag te begrijpen als een vorm van communicatie, ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten. We kijken samen naar wat het gedrag van kinderen ons vertelt over hun behoeftes. Want als we begrijpen wat een kind nodig heeft, kunnen we een omgeving creëren waarin het écht tot bloei komt.

De waarde van deze kennis reikt verder dan alleen de hulpvragen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Door inzicht in prikkelverwerking en communicatie kun je je dagprogramma bewuster vormgeven en een prettig groepsklimaat creëren voor alle kinderen. Zo ontstaat er een leeromgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen en waarin je kunt inspelen op behoeftes nog voordat er problemen ontstaan.

 

De bewustwording begint bij onszelf. In eerste instantie door anders te kijken naar gedrag. In de training en coaching leer je de prikkelverwerking van het kind en het daarbij horende gedrag begrijpen. Daarnaast staan we stil bij hoe wij zelf reageren op dit gedrag. Welke patronen herkennen we in onze eigen reacties? Door bewust te worden van onze eigen prikkelverwerking en triggers, kunnen we beter afstemmen op wat het kind nodig heeft. Zo wordt elke uitdaging een kans om samen te groeien.

 

Ook bij de inzet van sensorische materialen maakt kennis het verschil. Veel scholen schaffen materialen aan zoals wiebelkussens, koptelefoons of andere hulpmiddelen. Zonder begrip en kennis van de onderliggende behoeftes is het effect vaak beperkt. Door kennis van sensorische informatieverwerking kunnen doordachte keuzes gemaakt worden voor de inzet van materiaal. Zo weet je wát je doet, waaróm je het doet én kan gemonitord worden of de aanpak het gewenste effect heeft.

 

Aanbod

Training

Tijdens de interactieve trainingen leer je op een nieuwe manier kijken naar gedrag. In de basistraining combineren we kennis over sensorische informatieverwerking met inzichten uit NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). Je ontdekt hoe kinderen niet alleen verschillen in hoe ze prikkels verwerken, maar ook hoe hun ervaringen en overtuigingen hierin meespelen. Deze unieke combinatie leert je zowel de neurologische kant van prikkelverwerking begrijpen als de persoonlijke filters waardoor een kind de wereld waarneemt.

Door deze gelaagde aanpak leer je signalen van over- en onderprikkeling herkennen én begrijpen wat dit je vertelt over de diepere behoeftes van een kind. De combinatie van theorie en veel praktijkvoorbeelden zorgt ervoor dat je deze kennis direct kunt toepassen in je eigen praktijk.

De verdiepingstrainingen stemmen we af op de behoeften die naar voren komen naar aanleiding van de basistraining. Zo kan gekozen worden voor een verdieping in de theorie, praktische workshops over het inzetten van materialen of bijeenkomsten waarin casuïstiek besproken wordt. Door in kleine groepen te werken, is er veel ruimte voor eigen inbreng en persoonlijke vragen.

 

Coaching

Bij coaching kijken we samen naar de specifieke situatie in jouw klas, groep of gezin. We observeren het gedrag van kinderen én de dynamiek in de omgeving. Door deze wisselwerking te begrijpen, ontdekken we waar de kracht van de omgeving nog beter benut kan worden.

De coaching kan zich richten op individuele kindvragen, zoals: "Hoe kunnen we een leerling ondersteunen die moeite heeft met kringmomenten?" of "Wat heeft dit kind nodig om minder overprikkeld te raken?" Maar ook op de bredere omgeving: "Hoe creëer ik een klasinrichting die werkt voor zowel prikkelgevoelige kinderen als ook prikkelzoekers?"

In beide gevallen staat de kracht van de omgeving centraal. Door samen te observeren, analyseren en een passende aanpak te ontwikkelen, creëren we een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

 

Ben je nieuwsgierig geworden, neem contact op via het formulier. of stuur een mail naar info@inenaut.nl.